Lok ACTS 1251

Uit Condor Spoorwegen Lansingerland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Model:

Img-3001.large.jpg


           Catalogusnummer: 22149
           Fabrikant: TRIX
           In dienst : 08 OKTOBER 2010
           Herkomst: Marktplaats
           Bijzonderheden: digitaal #3

Grootbedrijf:

1200 5.jpg

           Bouwserie: 1200
           Bouwjaar: ~1952 
           Nummer: 1251
           Fabrikant:  Werkspoor te Utrecht 
           Asindeling: BoBo
           Functie: vooral reizigers vervoer
           Maximum snelheid : 
           In dienst: 1952
           Maatschappij: ACTS
           Terzijdestelling: 2009

Bijzonderheden:

1200-plaatsbaar-1.jpg

           De NS-locserie 1200 is een elektrische locomotief die tussen 1952 en 1998 werd
           ingezet door de Nederlandse Spoorwegen, vanaf 1999 tot 2009 werd gebruikt door ACTS
           Nederland BV en in 2010 in zeer beperkte mate nog actief is bij EETC.
           Deze locomotieven zijn van een Amerikaans ontwerp van Baldwin/Westinghouse, doch net
           als de 1000-serie grotendeels in Nederland gebouwd. Zoals bij de andere locomotieven
           die in de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden geleverd werd hier gebruikgemaakt
           van een bestaand ontwerp. De locs werden door Werkspoor te Utrecht gebouwd, maar
           delen van de locs (draaistellen, elektrische installatie) werden in de Verenigde
           Staten vervaardigd. De levering vond plaats in het kader van het Marshallplan.
           De 25 locomotieven serie 1200 werden besteld in 1949 en afgeleverd in 1951-1953. Net
           als de andere locomotieven uit deze periode waren zij bij aflevering turkoois
           geschilderd, doch de 1215-1225 werden roodbruin, de kleur waarin ook de nieuwe
           diesellocomotieven in de jaren vijftig rondreden. Vanaf 1954 werden ze overgespoten
           in Berlijns blauw en vanaf de jaren zeventig werden zij in de nieuwe
           NS-huisstijlkleuren grijs-geel geschilderd.
           In het begin van de jaren tachtig ondergingen de 1200-en een levensduurverlenging,
           zodat zij nog zeker tien jaar meekonden.
           Gedurende hun diensttijd bij de NS zijn er geen locomotieven gesneuveld door
           ongevallen, zodat alle 25 exemplaren een leeftijd van meer dan veertig jaar
           bereikten. Zij deden dienst voor diverse treinsoorten, maar vooral voor de zwaardere
           reizigerstreinen.
           In 1998 gingen de laatste 1200-en bij de NS buiten dienst.
           De 1200-en stonden bekend als betrouwbare en degelijke locomotieven. Deze goede
           reputatie werd hoofdzakelijk bereikt dankzij het simpele technisch ontwerp van de
           elektrische installatie, zonder de gebruikelijke snelschakelaar. Bij de 1200 paste
           men een eenvoudige, maar dikke smeltveiligheid toe teneinde de gehele
           hoogspanningsinstallatie tegen te hoge stroomspanning te beveiligen.
           De kwaliteit van de locs werd ook bevestigd door het feit dat na de
           buitendienststelling door de NS nog vijf exemplaren vanaf 1999 een nieuwe loopbaan
           vonden bij ACTS, waar ze met een leeftijd van meer dan een halve eeuw nog tot 2009 in
           bedrijf zouden blijven. De locs werden geschilderd in de toenmalige ACTS-huisstijl
           blauw met geel en voorzien van de nummers 1251-1255. De 1255 werd in de huisstijl van
           Vos Logistics geschilderd, aangezien ACTS in samenwerking met Vos Logistics de
           containertreinen tussen de Rotterdamse haven en Veendam en Leeuwarden. De overname
           van de locomotieven door ACTS ging in eerste instantie niet zonder slag of stoot. De
           NS weigerde aanvankelijk de locomotieven te verkopen, en voerde de machines versneld
           af naar de sloper. Pas na tussenkomst van de rechter werden de locs letterlijk van de
           snijbrander gered. Enkele locs stonden namelijk al op het terrein van de sloper.

1200-plaatsbaar-3.jpg

1200-plaatsbaar-2.jpg