Lok NS 1008 (blauw)

Uit Condor Spoorwegen Lansingerland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

TERUG NAAR CONDOR SPOORWEGEN ELEKTRISCHE LOCOMOTIEVEN

Model Roco.jpg

L68675.jpg

           Catalogusnummer: 68675  
           Fabrikant: ROCO 
           In dienst : 21-12-2009
           Herkomst: MTE
           Bijzonderheden: digitaal 

Grootbedrijf:

           Bouwserie: 1000
           Bouwjaar: 1947/1948
           Nummer: 1008 
           Fabrikant: SLM, Winterthur; 1004-1010: Werkspoor, Utrecht
           Asindeling: (1A)' Bo (A1)'
           Functie: reizigersdienst en goederendienst
           Maximum snelheid : 135 km/h
           In dienst: 1948 
           Maatschappij: NS
           Terzijdestelling: 1982

Bijzonderheden:

           De NS-locserie 1000 is een type elektrische locomotief dat tussen 1948 en 1982 werd
           ingezet door de Nederlandse Spoorwegen (NS). Het waren de eerste eigen elektrische
           locomotieven van de NS.
           In de jaren dertig werd al een groot deel van het spoorwegnet in het westen en midden
           van het land geëlektrificeerd. Naast het tot dan toe aangeschafte stroomlijnmaterieel
           ontstond er ook behoefte aan elektrische locomotieven. Voor de kolentreinen,
           goederentreinen en lange-afstandsreizigerstreinen had men omstreeks 1940 al plannen
           om elektrische locomotieven aan te schaffen.
           In 1942 werden tien locomotieven besteld bij de Zwitserse locomotievenfabriek te
           Oerlikon. Door de oorlogsomstandigheden kon deze bestelling niet geleverd worden en
           dit gaf de NS de kans het ontwerp te wijzigen. De loc was nog steeds afgeleid van het
           Zwitserse type Ae 4/6, maar aangepast aan de Nederlandse omstandigheden. Deze had
           vier aangedreven assen en twee loopassen.
           In 1947/’48 werden de eerste drie voor de NS gebouwde elektrische locomotieven bij
           SLM te Winterthur in Zwitserland gebouwd en als 1001-1003 afgeleverd. De 1004-1010
           werden in 1949 in licentie door Werkspoor te Utrecht gebouwd.
           Vanaf de zomer van 1948 werden zij in dienst gesteld tussen Amsterdam en Eindhoven.
           Ze hadden een maximumsnelheid van 160 km/h en de lijn Amsterdam-Utrecht werd daar
           zelfs volledig voor vernieuwd met nieuwe rails. De 1000-en bleken al zeer snel niet
           geschikt te zijn voor die snelheid en hun maximumsnelheid werd verlaagd tot 100km/h.
           Daardoor reden zij vanaf 1954 alleen in de goederendienst. In de jaren zeventig
           kregen ze toch nog reizigersdiensten: de wintersporttreinen naar Oostenrijk en
           Zwitserland werden op het Nederlandse stuk Den Haag-Utrecht-Eindhoven-Venlo v.v.
           deels door 1000-en gereden. De locs waren aanvankelijk olijfgroen geschilderd, later
           werd dit Berlijns blauw. De 1006 sneuvelde bij een spoorwegongeval te Tilburg in
           1961, waarbij ook loc 1156 aan zijn einde kwam.
           Vanaf 1975 werden zij nog uitsluitend in het zuiden des lands ingezet. Dit omdat ze
           nogal storingsgevoelig waren en NS ze daarom zo dicht mogelijk bij de hoofdwerkplaats
           in Tilburg wilde houden. Ook kon zo het machinistenkorps dat dienst deed op de 1000 
           kleiner worden gehouden. Na de aflevering van de nieuwe elektrische locomotieven van
           de serie 1600 werden de laatste locs van de serie 1000 in 1982, na een diensttijd van
           34 jaar, buiten dienst gesteld.
           Dankzij de inspanningen van de STIBANS bleef één locomotief, de 1010, bewaard als
           museumloc. Deze staat niet-rijvaardig opgesteld in het Nederlands Spoorwegmuseum te
           Utrecht. Aanvankelijk werd de loc door STIBANS in bruikleen gegeven, in 2009 ging de
           locomotief in eigendom over naar het spoorwegmuseum

626751.jpg 103-04.jpg