Lok NS 1145 BOTSNEUS

Uit Condor Spoorwegen Lansingerland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

1100-09.jpg


Model:

           Catalogusnummer: 62580 
           Fabrikant: ROCO 
           In dienst : 26-06-2010
           Herkomst: MTE
           Bijzonderheden: ANALOOG 

Grootbedrijf:

           Bouwserie: 1100
           Bouwjaar: 1956 
           Nummer: 1145
           Fabrikant: Alsthom
           Asindeling: BoBo
           Functie: reizigers- en goederenvervoer 
           Maximum snelheid : 130 km/h
           In dienst: 1950 - 1956
           Maatschappij: NS
           Terzijdestelling: 1970

Bijzonderheden:

           De NS-locserie 1100 is een elektrische locomotief die tussen 1950 en 1999 werd
           ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.
           In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werd het zwaar beschadigde spoorwegbedrijf
           opnieuw opgebouwd en aansluitend voor een groot deel geëlektrificeerd. Na de lijnen
           in het westen en midden van het land die al in de jaren dertig onder de draad waren
           gebracht, kwamen vanaf 1948 ook andere lijnen aan de beurt. Naast de aanschaf van
           stroomlijnmaterieel voor de reizigersdienst werden nu ook op grotere schaal
           elektrische locomotieven aangeschaft.
           Na de beginperiode met gehuurde locomotieven uit Engeland en Frankrijk en de tien
           Zwitserse NS-locomotieven van de serie 1000, werden tussen 1950 en 1956 nog eens
           honderd elektrische locomotieven aangeschaft. Hiervan waren er 75 van Frans fabrikaat
           en afgeleid van bestaande Franse locomotieven.
           De NS-serie 1100 was gebaseerd op de vierassige SNCF-loc BB 8001 en de serie BB 8100.
           De eerste vijftig NS-locs en de eerste 136 Franse locs werden tussen 1948 en 1952
           tegelijkertijd gebouwd door onder andere Alsthom te Belfort. Na nog een serie van 34
           stuks voor de SNCF werden in 1956 nog tien locomotieven aan de NS nageleverd met de
           nummers 1151-1160. Locomotieven van dit type werden toen ook geleverd aan de
           spoorwegen in Marokko.
           De 1100-en werden afgeleverd in de nieuwe turkooise kleur die de NS in 1950 invoerde.
                                                           180px-NS loc 1125.jpg
           Ook de tegelijkertijd afgeleverde rijtuigen Plan D kregen deze kleurstelling. Omdat
           het turquoise erg besmettelijk was (er reden nog stoomlocomotieven) werden de
           elektrische locs en de rijtuigen in de jaren vijftig Berlijns blauw geschilderd. In
           de jaren zeventig werd ook een groot aantal locs in de NS-huisstijlkleuren geel-grijs
           geschilderd.
           De 1100-en waren ruim dertig jaar lang voor allerlei soorten treinen in het hele land
           aan te treffen. Vanaf de komst van de 1600-en in de jaren tachtig kwamen de 1100-en
           op het tweede plan.
           De 1156 sneuvelde bij een spoorwegongeval te Tilburg in 1961, waarbij ook loc 1006
           aan zijn einde kwam. De 1131 verongelukte in het grootste spoorwegongeval in
           Nederland, bij Harmelen in 1962.
           De 1129 kwam in 1978 bij Westervoort in botsing met een dieseltreinstel. Deze werd
           wel hersteld. Bij het herstel van de loc werd een langgekoesterde wens van de
           machinisten vervuld. Die voelden zich niet erg veilig achter die rechte voorkant. De
           platte neus werd uitgebreid met een kreukelzone in de vorm van een voorzetneus, de
          'botsneus' (er werd geen beplating weggehaald), om zo bij botsingen meer bescherming
           aan de machinist te geven. Tot 1981 werden alle 58 locs zo aangepast.
           Ook de 1141 ging verloren bij een spoorwegongeval, toen deze in 1986 bij Heeze
           ontspoorde.
           De komst van de dubbeldeksmotorwagens type mDDM in de jaren negentig maakte een deel
           van de vanaf 1991 geleverde locs van de serie 1700 vrij die op hun beurt de
           elektrische locomotieven uit de jaren vijftig vervingen. Zo gingen de laatste 1100-en
           buiten dienst in 1999, na bijna 50 jaar dienstgedaan te hebben.
           De 1125 werd bij het spoorwegjubileum in 1989 grotendeels in de oorspronkelijke staat
           gebracht (zonder botsneus en turquoise geschilderd) en voorzien van locplaten met het
           nummer 1122 (omdat de echte 1122 de laatste was die ze kwijtraakte werden die
           bewaard). Deze loc is nu opgenomen in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum
           in Utrecht. Deze wordt momenteel weer gereviseerd.
           Voorts zijn bewaard gebleven:
           * 1111 Nederlands Spoorwegmuseum (eind oktober 2009 gesloopt m.u.v. de draaistellen
                  en de cabines)
           * 1107 Nederlands Spoorwegmuseum
           * 1122 (de echte met dit nummer)
           * 1136 Stoomtrein Goes - Borsele