Lok NS 1601

Uit Condor Spoorwegen Lansingerland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Pict1601.jpg


Model:

           Catalogusnummer: 62670 
           Fabrikant: ROCO
           In dienst : 25-09-2010
           Herkomst: MTE 
           Bijzonderheden: analoog of digitaal?

Grootbedrijf:

           Bouwserie: 1600 
           Bouwjaar: 1980
           Nummer: 1601
           Fabrikant: Alstom
           Asindeling: BoBo 
           Functie: reizigerstreinen en goederenvervoer
           Maximum snelheid : 180 km/h 
           In dienst: 1981
           Maatschappij: NS
           Terzijdestelling: 2009

Bijzonderheden:

           De 1600 is een type elektrische locomotief gebouwd door Alstom die sinds 1981 wordt
           ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.
           De serie 1600 werd in 1978 besteld, nadat in de jaren '70 verschillende loctypen
           hadden proefgereden. Een daarvan was de SNCF BB 7200, waarvan de 1600 is afgeleid.
           De 58 locomotieven werden afgeleverd tussen 1981 en 1983. Als gevolg van hun komst
           werden de oude locomotieven van de series 1000 en 1500 afgevoerd.
           Vanouds zit de machinist bij Nederlandse treinen in het midden of rechts. De 1600 had
           de stuurstand echter aan de linkerkant, zoals dit in het linksrijdende Frankrijk
           gebruikelijk is. Alvorens de locomotieven te bestellen maakte NS een proefrit,
           waaruit bleek dat de machinist van de linkerkant even goed zicht heeft op de seinen
          (die in Nederland rechts van de baan staan) als vanuit het midden.
           Door de elektronische vermogensregeling met thyristorchopper zijn de locomotieven de
           zuinigste en krachtigste locomotieven van NS. De (lucht)compressor is tamelijk
           luidruchtig. Al snel na de serie-levering werden proeven genomen met een stillere
           schroefcompressor die later is toegepast in de serie 1700. De sterke tractiemotoren
           zijn opgenomen in een bijzondere tandwielkast-constructie en worden, behalve door
           zelfventilatie, ook vreemd geventileerd, evenals de choppers, afhankelijk van de
           trekkracht als functie van het opgenomen vermogen. Als eerste elektrische
           locomotieven bij de NS waren zij - althans in principe - in staat met twee exemplaren
           in treinschakeling te rijden, maar in de praktijk is daar zeer zelden gebruik van
           gemaakt omdat de Nederlandse bovenleiding daar niet genoeg vermogen voor kan leveren.
           Bekendheid verwierf dit type door in 1989 de langste reizigerstrein ter wereld te
           trekken, ruim 1,6 km met 60 intercityrijtuigen, ter gelegenheid van 150 jaar
           spoorwegen in Nederland. De loc 1607 "Vlissingen" werd hiervoor gebruikt. Twee jaar
           later werd het record alweer verbroken door de Belgische E-loc 2711, die 70 rijtuigen
           trok.
           Bij de opsplitsing van de NS in 1999 werd de serie 1600 verdeeld over NS Reizigers
          (NSR) (21 stuks) en NS Cargo (NSC) (37 stuks). De locomotieven van NS Cargo
          (1601-1637) behielden hun oude nummer, de NSR-locs kregen een nummer in de 1800-serie,
           met behoud van volgnummer. Slechts één loc, de 1637 kreeg de nieuwe rode huisstijl
           van NS Cargo aangemeten, de rest behield het NS-geel. In 2002 werden nog eens 14
           locomotieven naar NS Reizigers overgeheveld. Wegens grote schade aan de 1625 ging
           deze niet over naar NSR, en werd de nummerserie onderbroken. Ook de rode 1637 ging
           naar NS Reizigers en kreeg later haar gele kleur terug.
           In december 2006 waren er plannen om de 1600-locs die terzijde stonden te Maastricht
           ook over te hevelen naar NSR, aangezien Railion met een overschot kampte. Het betrof
           de locs 1605, 1607, 1608, 1610, 1617, 1618, 1620, 1622 en 1625. Deze locs zijn echter
           niet aan NSR verkocht, aangezien deze de verkoopprijs te hoog vond, en de bestelling
           van nieuwe VIRM-dubbeldekstreinstammen minder tijd in beslag nam.
           NS Cargo ging na een fusie met DB Cargo verder onder de naam Railion, sinds 2009
           onder de naam DB Schenker Rail. Dit bedrijf zet de 1600-locomotieven in voor het
           trekken van goederentreinen en besloten reizigerstreinen.
           Wegens een aanstaande dure revisie en een locomotiefoverschot dat mede is ontstaan
           doordat steeds meer treinen met nieuwe multicourante locomotieven worden gereden,
           staat eind 2009 een groot aantal 1600-en terzijde. Alleen de 1602, 1604 en 1611-1616
           zijn nog inzetbaar. De 1605, 1622 en 1625 zijn gesloopt.