Lok NS 1637

Uit Condor Spoorwegen Lansingerland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

NS 1637

1637ROODNS.jpg NS 1637 Cargo rood.jpg

Model:

           Catalogusnummer: 62674 
ROCO1637ROOD.jpg           
           Fabrikant: ROCO]
           In dienst : 21/02/2011
           Herkomst: A&W
           Bijzonderheden: Analoog.jpg, in eerste instantie door ROCO
           teruggenomen, omdat de belettering 2mm. te laag stond.

Grootbedrijf:

           Bouwserie: 1600
           Bouwjaar: 
           Aantal: 58 	
           Nummer: 1601-1658 -nu 1601-1622, 1823-1824, 1625, 1826-1858
           Fabrikant: Alstom-Atlantique MTE Creusot-Loire 
           Asindeling: Β' Β'
           Functie: 
           Maximum snelheid : 180 km/h
           In dienst: 1981-1983
           Maatschappij:
           Terzijdestelling:

Bijzonderheden:

           De 1600 is een type elektrische locomotief gebouwd door Alstom die sinds 1981 wordt
           ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.
           De serie 1600 werd in 1978 besteld, nadat in de jaren '70 verschillende loctypen
           hadden proefgereden. Een daarvan was de SNCF BB 7200, waarvan de 1600 is afgeleid.
           De 58 locomotieven werden afgeleverd tussen 1981 en 1983. Als gevolg van hun komst
           werden de oude locomotieven van de series 1000 en 1500 afgevoerd.
           Vanouds zit de machinist bij Nederlandse treinen in het midden of rechts. De 1600 had
           de stuurstand echter aan de linkerkant, zoals dit in het linksrijdende Frankrijk
           gebruikelijk is. Alvorens de locomotieven te bestellen maakte NS een proefrit, waaruit
           bleek dat de machinist van de linkerkant even goed zicht heeft op de seinen (die in
           Nederland rechts van de baan staan) als vanuit het midden.
           Door de elektronische vermogensregeling met thyristorchopper zijn de locomotieven de
           zuinigste en krachtigste locomotieven van NS. De (lucht)compressor is tamelijk
           luidruchtig. Al snel na de serie-levering werden proeven genomen met een stillere
           schroefcompressor die later is toegepast in de serie 1700. De sterke tractiemotoren
           zijn opgenomen in een bijzondere tandwielkast-constructie en worden, behalve door
           zelfventilatie, ook vreemd geventileerd, evenals de choppers, afhankelijk van de
           trekkracht als functie van het opgenomen vermogen. Als eerste elektrische locomotieven
           bij de NS waren zij - althans in principe - in staat met twee exemplaren in
           treinschakeling te rijden, maar in de praktijk is daar zeer zelden gebruik van
           gemaakt, omdat de Nederlandse bovenleiding daar niet genoeg vermogen voor kan leveren.
           Bekendheid verwierf dit type door in 1989 de langste reizigerstrein ter wereld te
           trekken, ruim 1,6 km met 60 intercityrijtuigen, ter gelegenheid van 150 jaar
           spoorwegen in Nederland. De loc 1607 "Vlissingen" werd hiervoor gebruikt. Twee jaar
           later werd het record alweer verbroken door de Belgische E-loc 2711, die 70 rijtuigen
           trok.
           Bij de opsplitsing van de NS in 1999 werd de serie 1600 verdeeld over NS Reizigers
           (NSR) (21 stuks) en NS Cargo (NSC) (37 stuks). De locomotieven van NS Cargo
           (1601-1637) behielden hun oude nummer, de NSR-locs kregen een nummer in de 1800-serie,
           met behoud van volgnummer. Slechts één loc, de 1637 kreeg de nieuwe rode
           huisstijl van NS Cargo aangemeten, de rest behield het NS-geel. In 2002 werden nog
           eens 14 locomotieven naar NS Reizigers overgeheveld. Wegens grote schade aan de 1625
           ging deze niet over naar NSR, en werd de nummerserie onderbroken. 
           NS1637GEEL.jpg
           Ook de rode 1637 ging naar NS Reizigers en kreeg later haar gele kleur terug.
           NS Cargo ging na een fusie met DB Cargo verder onder de naam Railion, sinds 2009 onder
           de naam DB Schenker Rail. Dit bedrijf zet de 1600-locomotieven in voor het trekken van
           goederentreinen en besloten reizigerstreinen.
           Wegens een aanstaande dure revisie en een locomotiefoverschot dat mede is ontstaan
           doordat steeds meer treinen met nieuwe multicourante locomotieven worden gereden,
           staat eind 2009 een groot aantal 1600-en terzijde. Alleen de 1602, 1604 en 1611-1616
           zijn nog inzetbaar. De 1605, 1622 en 1625 zijn gesloopt.
           ACTS heeft een aantal locs van het type 1600 van Railion overgenomen. De eerste
           locomotief die gehuurd is door ACTS, is de 1601. Deze loc is per 21 april 2008
           ingezet. Nadat deze loc weer was teruggegaan naar Raillion (het betrof een
           proefbedrijf) heeft ACTS de 1609, 1619, 1621 en 1606 in gebruik genomen. Deze
           locomotieven zullen te zijner tijd gereviseerd worden waarbij ze ook een nieuwe
           kleurstelling zullen krijgen, net als de andere ACTS locomotieven.

NSCARGO1637.jpg