Lok V 200 004
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Model:
Nummer: 62841 Fabrikant: ROCO In dienst CSN: 2008 Herkomst: Zevenspoor Zevenhuizen Bijzonderheden:![]()
#20
Grootbedrijf:
Bouwserie: V200 Bouwjaar: 1956/1957 Nummer: 200 004 Fabrikant: KRAUS-MAFFEI/MaK Asindeling: B'B' Functie: personen- en goederenvervoer In dienst: 1957 Maatschappij: DBB Terzijdestelling: 1988
Bijzonderheden:
In 1952 werd de V80 afgeleverd, de eerste dieselhydraulische locomotief van de Deutsche Bundesbahn. Deze loc bezat een motor zoals die ook werd gebruikt in treinstellen VT 08, die in dezelfde tijd waren gebouwd. Het ontwerp van de V200 was gebaseerd op het idee om twee van zulke motoren in één locomotief toe te passen. Volgens het toenmalige nummersysteem van de DB zou deze loc de typeaanduiding V160 moeten krijgen, maar inmiddels waren er sterkere motoren beschikbaar, zodat het vermogen tot 2000 pk kon worden opgevoerd. De typeaanduiding werd zodoende V200 (na 1968 220). In 1953 werd de eerste loc, V200 001, getoond op de Verkehsrausstelling in München. De fraaie vorm maakte grote indruk op het publiek; dit in tegenstelling tot de wat lompe vormgeving van het in dezelfde tijd gebouwde prototype van de E10. De V200 was bedoeld om het groeiende tekort aan sneltreinlocomotieven op te vangen, in een periode waarin veel hoofdlijnen nog niet waren geëlektrificeerd. De bouw van de V200 betekende het eind van de ontwikkeling van nieuwe stoomsneltreinlocomotieven - van de stoomlocs Baureihe 10 werden slechts twee exemplaren gebouwd. Met de eerste vijf V200'en werden uitgebreide proefritten gemaakt. Daarna kwam de serieproductie op gang.