NORD

Uit Condor Spoorwegen Lansingerland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Compagnie des chemins de fer du Nord



Ga naar: navigatie, zoeken




Het netwerk rond 1853 De Compagnie des chemins de fer du Nord (Maatschappij der Noordelijke Spoorwegen) is een op 20 september 1845 opgerichte Franse spoorwegmaatschappij. Ze werd opgericht door de bankier James Rothschildt en enkele kompanen en had tot doel de exploitatie van de spoorwegconcessie die de lijnen van Parijs via Lille en Valenciennes naar de Belgische grens omvatte, alsmede een groot net van nevenlijnen. Het netwerk van het bedrijf bereikte al snel een grote dichtheid en een zeer aanzienlijke hoeveelheid verkeer, en diende als model voor vele andere grote spoorwegmaatschappijen. Het bedrijf was een van de belangrijkste composanten van wat in 1938 de SNCF werd.

Voor de exploitatie van haar spoorlijnen en belangen in België werd een dochtermaatschappij, de Compagnie du Nord – Belge, opgericht.

[bewerken] Bibliografie

Auguste Moyaux, Les chemins de fer autrefois et aujourd'hui et leurs médailles commémoratives. Notice historique suivie d'un atlas descriptif des médailles de tous les pays, Bruxelles, Charles Dupriez (1905, 1910 et 1925).






Spoorwegmaatschappij van Noord-



Ga naar: navigatie , zoek


Voor items gebruik, zie Compagnie du Nord .


Railway Company van Noord-




Schepping

20 september 1845


Verdwijning

1 ste januari 1938


Oprichter (s)

James de Rothschild




Rechtsvorm

Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid


Hoofdkwartier

Parijs ( Frankrijk )


veranderen


Het bedrijf Railway Noord is een Frans bedrijf dat het spoorwegnet in het noorden van Frankrijk 1845/38 actief is. Het is gemaakt op 20 september 1845 door bankier James Rothschild en zijn medewerkers, zoals de Noord-bedrijf Railway , om de concessie te bedienen door de staat lijnen van Parijs aan de grens België door Lille en Valenciennes , met vestigingen bijlagen. Het heet meervoud Railway Company Noord [ ref. gewenste] na de opname van andere bedrijven in de sector noorden van Frankrijk. Ze verwierf al snel een hoge dichtheid van het netwerkverkeer, en is een voorbeeld voor andere grote bedrijven. Het is een belangrijk onderdeel van het station gemaakt in 1938.



Overzicht

 [ verberg ]  1 Geschiedenis 1.1 Uitbreiding van
1.2 Onderdeel van de SNCF
1.3 van de Vennootschap Noord

2 Het rollend materieel 2,1 baanvakken van het spoorwegnet-campagne

3 Persoonlijkheden van het bedrijf

4 Memorabilia
5 Nota's en verwijzingen
6 Bibliografie
7 Zie ook 7,1 Related


Geschiedenis [ bewerk ]

De staat geeft toe 10 september 1845 de lijn Parijs -grens Belgische door Lille en Valenciennes en takken naar Duinkerke en Calais . Het bedrijf Railway Noord- , Frans bedrijf, opgericht 20 september 1845 door bankier James Rothschild , Jean-Henri Hottinger en Edward Blount, een kapitaal van 200 miljoen en 20.000 aandeelhouders 1 . Maar in 1847 , de Franse waarden vertegenwoordigen nog altijd slechts 2,7% van de Franse besparingen.

Tijdens de crash van 1847 , het aandeel van het bedrijf is het meest bestand tegen investeerder behoedzaamheid, zelfs als het meer dan de helft van zijn waarde verliest. In maart 1849, heeft het bijna weer het niveau van 500 frank die tijdens de oprichting in 1845.



Datum

emissie

22 september 1845

05 december 1845

9 januari 1846

Septr 30 1847

Februari 1848

07 maart 1848

6 april 1848

Maart 1849


Cursus

500 frank

845 frank

710 frank

757 frank

329 frank

536 frank

390 frank

302 frank 2

463 frank 3


Gemaakt om het verkeer te garanderen naar het Noorden in het bijzonder voor de mijnbouw regio's, de België en Groot-Brittannië , bij de eerste regel, uit 1846 , Parijs in Douai en Lille .

Netwerk uitbreiding [ bewerken ]



Het netwerk tot 1853



Het netwerk in 1914 Het netwerk verspreidde zich snel naar Valenciennes , Gent , Amiens en Boulogne door overname van andere bedrijven in de regio ( Picardië en Vlaanderen , Noord-Oost , Lille Bethune , Lille en Valenciennes , enz..)

het bedrijf spoorlijn van Creil naar Saint-Quentin , gemaakt 24 april 1846 door dezelfde aandeelhouders meer Laffitte, onder voorzitterschap van Alexandre Gouin op 1 ste april 1847 .
het bedrijf spoorweg van Amiens naar Boulogne , gemaakt 29 mei 1845 door de heer Blount en M. Laffitte, 19 februari 1.852 .

Snel, het netwerk wordt het noorden een van de dichtste en meest actieve in Frankrijk en het bedrijf is erkend als een van de beste adviesbureaus Hardware 4 .

Net als voor de Oost-bedrijf, is een dochteronderneming die in België onder de naam " Compagnie du Nord - Belgische ". Het werkt ook lijnen Luik - Namen (huidige lijn 125 Belgische) en Namen - Dinant - Givet ( lijn 154 )

De stoomlocomotieven van de eerste van het bedrijf Noord zijn helder groen met rode strepen en de machines "compound" worden geleverd de beroemde " chocolade "in gele strepen. Machines gemengde diensten of het manoeuvreren zijn zwart.

Onderdeel van de SNCF [ bewerken ]

In 1937 , de Nationale Maatschappij van de Franse spoorwegen is (SNCF) opgericht op initiatief van de regering. In overleg met de Staat, het bedrijf verkoopt haar aan de nieuwe nationale maatschappij, die actief is omdat de meeste Franse netwerken.

De NWC [ bewerken ]

Na de hervatting van de kernactiviteiten van de SNCF, de spoorwegmaatschappij van Noord wordt Northwest Company . In samenwerking met de PO bedrijf , dient het als een Holding Group Rothschild. De Rothschild bank is een dochteronderneming van Compagnie du Nord 5 .

In 1978 , de Rothschild bank absorbeert de Northwest Company en wordt de belangrijkste activiteiten van de groep 5 .

Het rollend materieel [ bewerken ]



De afzetting van La Plaine in het begin van XX ste eeuw



Locomotief op het station van Saint-Saens



Locomotief systeem Petiet , 4-cilinder en twee assen



Locomotief Type 140, gebouwd door Cail aan het hoofd van een passagier de trein in station van Paris Nord Oorspronkelijk was het bedrijf, de apparatuur bestaat uit locomotieven geleverd aan de Noord-en werktuigen die van andere bedrijven bij fusies. Het werd gevolgd door een groot aantal zeer verschillende reeksen machines.

Deze machines kunnen worden ingedeeld in twee categorieën:

De snelheid van de machine voor reizigerstreinen. Ze hebben grote wielen en neem light rail, deze machines zijn over het algemeen van het type 120 of 021 

Machines voor goederentreinen. Ze bezitten ten minste drie assen, en de wielen van kleine diameter, deze machines zijn van het type 030 .

Zoals met alle grote netwerken het park, aan het begin van de XX ste eeuw

120 weer in 220.
030 040 de dan 140.

Baanvakken van het spoorwegnet campagne [ bewerken ]

Hoofd artikel: Military Railway (Frankrijk) .

Om het vervoer en de bouw en het onderhoud van militaire lijnen organiseren, het Ministerie van Oorlog heeft wel een richting: Richting van de Spoorwegen Campaign (DCFC). Het personeel van de technische delen van de arbeidersklasse Spoorwegen campagne heeft aangeworven personeel netwerken, waaronder ingenieurs en andere medewerkers bedienen van grote bedrijven en het netwerk van de Staat, hetzij vrijwillig of onder militaire dienst door de wet rekrutering was verdeeld in tien secties

5 e Sectie: Noord.
8 e  : -Oosten , staat en Noord.

Persoonlijkheden van het bedrijf [ bewerken ]

James de Rothschild (1792-1868), bankier, oprichter van het bedrijf in 1845.
Petiet Jules (1813-1871), Chief Engineer, Chief Operating Officer en directeur van de uitrusting van de Vennootschap, 1846/71.
Charles Urban Bricogne (1816-1898), hoofdingenieur van het materiaal, de uitvinder van de rem Bricogne.
Karel Albert Dehaynin (1841-1908), directeur (hij is tevens voorzitter van de spoorwegmaatschappij van de Algerijnse staat).
Albert Sartiaux  : Ecole Polytechnique en de Ingenieur van Highways , begon hij zijn carrière bij de "ventweg 6 in 1893. Hij werd een van de leidende figuren als COO.

Memorabilia [ bewerken ]

Numismatiek Spoorwegen roept het spoor in noordelijke richting door diverse medailles op een formele gebeurtenis:

1846: opening 7  ;
1846: inhuldiging (banket Lille) 8  ;
1846: inhuldiging (hertog van Nemours en de hertog van Montpensier) 9  ;
1846: inhuldiging (Amiens spoor);
1848: het vuur van de Gare du Nord in Lille (twee medailles over hetzelfde onderwerp);
1857: Inhuldiging van het Parijs Beauvais;
sd: token aanwezigheid in het bestuur van het bedrijf 10  ;

Ofwel als een sociale gebeurtenis (niet limitatief):

1929: Station bloei 11  ;
1932: zwemwedstrijd 12  ;
1935: Paard 13  ;
1934: Prijs van een stationschef 14  ;
1936: Regatta in Edingen 15  ;
sd: Friendly Vereniging Railway Noord 16

Nota's en verwijzingen [ bewerken ]


1.↑ "De Industriële Revolutie" van Patrick Verley, Folio Geschiedenis, (2008) pagina 190

2.↑ "Journal of economen '  [ archief ]
3.↑ "Geschiedenis van de spoorwegen in Frankrijk", Volume 1 by Francois Caron bij Fayard , (1997), pagina 195
4.↑ De Coaster Honore, Cursus Railway , National Research Institute vervoer en veiligheid , et al..  '  Industrial Institute of Noord-Frankrijk  ", 1910 [ Online lezen  [ archief ] ]
Prof De Coaster, Ing of Arts Produceert, Principal Inspecteur van Spoorwegen die actief zijn in Noord-

5.↑ een en b Suret Jean-Canale, Afrika en kapitaal: geografie van kapitaal en investeringen in Franstalig tropisch Afrika , Volume 2, Editions L'Harmattan, 1987, . blz. 168 [ Online lezen [ archief ] ].

6.↑ The Weekly Review, Volume 30, Numbers 5-6, Librairie Plon, 1921. p. 374 (...) tussen in 1893 , eenentwintig jaar, de Noord-Railway, voor de spoorwegen. De HBO zijn welkom. De heer Albert Sartiaux, nummer 1 in zijn klasse ... extraheren online (bereikbaar 14 mei 2010).
7.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
8.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
9.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
10.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
11.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
12.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
13.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
14.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
15.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]
16.↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail  [ archief ]

Referenties [ bewerk ]

Ministerie van werken, wetten en verdragen inzake spoorwegen in Noord, Oost, Orleans, Parijs-Lyon-Middellandse Zee en het zuiden: 1883/10 , Paris, Imprimerie Nationale , 1911, 821  pp . [ lees online  (geraadpleegd 17 juni 2012)]
Augustus Moyaux, Spoorwegen heden en verleden en gedenkpenningen. Historische noot gevolgd door een beschrijvend atlas van medailles van alle landen , Brussel, Charles Dupriez (1905 [1] , 1910 en 1925).

Zie ook [ bewerken ]

Gerelateerde artikelen [ bewerken ]