PLM

Uit Condor Spoorwegen Lansingerland
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Vert. van De Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée


De Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée (PLM) werd gevestigd op 11 april 1857 en opgeheven op 1 januari 1938 en zetelde in Parijs.


Het bedrijf, was een van de grootste prive-spoorwegmaatschappijen van Frankrijk tussen de oprichting in 1857 en de nationalisatie in 1938, toen de SNCF werd opgericht. Het bedrijf bediende het Zuid-Oosten van Frankrijk, met inbegrip van de Côte d'Azur , de Provence , de Cevennes en de Alpen. De PLM was het bedrijf voor de vakantie bestemmingen. Het PLM station in Parijs was het Gare de Lyon .


Inhoud

1 Geschiedenis

1.1 De oprichting van het bedrijf

1.2 De uitbreiding

1.3 De twintigste eeuw

1.4 Bedrijven samengevoegd met de PLM

1.5 Militaire Campagne

2 Lijnen van PLM

3 Rollend materieel

4 Personen van PLM

5 Memorabilia

6 Nota's en verwijzingen

7 Bibliografie

8 Zie ook

8.1 Related


1. Geschiedenis

1.2. De oprichting van het bedrijf

Studies over een spoorweg van Parijs naar Lyon en Marseille beginnen in de vroege jaren 1840 . Veel projecten worden ontwikkeld, veel bedrijven worden opgeticht. Uiteindelijk is het de staat de lijnen bepaalt en de rechtverkrijgenden concessies stelt.

De sectie Avignon - Tarascon - Arles - Marseille wordt in 1843 toegedeeld aan het bedrijf Marseille-Avignon. De aanleg duurde tot 1852.

Tot de aanleg van delijn Parijs - Dijon wordt besloten in 1844 en wordt toegewezen aan de spoorwegmaatschappijen van Parijs naar Lyon . De lijn zich uit in de richting van Lyon. Chalon-sur-Saône wordt in 1851 bereikt.

Over de aanleg van de lijn Parijs naar Lyon bestaat een boek dat de tijd planning en gedetailleerde profielen van de stations beschrijft. [1]

Het werk begon in 1849 op het traject Lyon - Avignon. Lyon verleende aan de onderneming de concessie, naar de Middellandse Zee (LLM), die wordt voltooid in 1856 .

Zijtakken worden ook aangelegd:

Dijon - Belfort via Dole

Besancon , Dole - Salins , enz..

De lijn is bijna voltooid in 1855. En vanwege zijn algemene verdienste verleende Napoleon III de lijn de titel "Keizerlijk". ("Imperial.")

De lijn wordt dan gedeeld door meerdere ondernemingen, uiteindelijk samen gevoegd tot twee ondernemingen:

Compagnie du chemin de fer de Lyon à la Méditerranée (de spoorwegmaatschappij van Lyon naar de Middellandse Zee) (LM)

Compagnie du chemin de fer de Paris à Lyon (het nieuwe bedrijf van de spoorlijn van Parijs naar Lyon) (PL).

Deze situatie duurt maar tot 11 april 1857, wanneer de ondernemingen worden samengevoegd en de PLM wordt opgericht door Paulin Talabot die CEO is geworden van de 1862 tot 1882 .

Het belangrijkste obstakel voor dit samenwerkingsverband was om de Rhône en de Saône bij Lyon over te steken. De treinenloop werden beperkt tot het noorden en het zuiden Vaise in de wijk La Mouche. Er vonden taaie onderhandelingen plaats met de lokale autoriteiten, om mee te doen met het schiereiland en het gebied van Perrache om de twee secties te verbinden.

1.2.De uitbreiding

10 april 1863: Opening van de lijn Les Arcs - Cagnes-sur-Mer in de line-Marseille Saint-Charles in Ventimiglia (grens) (PLM).

In 1863, wordt een wet aangenomen die de PLM in staat stelt om 1287 km van het Algerijnse netwerk (lijnen Alger - Blida , Philippeville ( Skikda ) - Constantine , Oran -Saint Denis du Sig ( Sig )) te onderhouden tot de oprichting in december 1938 van een nieuwe directie van de Algerijnse Spoorwegen (CFA).

op 27 september 1867 wordt de Franse wet nr. ​​1530 van kracht waarin verschillende verdragen en overeenkomsten zijn verwerkt. De spoorwegmaatschappij Victor Emmanuel wordt over gedragen aan de Franse staat, het recht op de bouw van de lijnen of gebouwen op Frans grondgebied, wordt beperkt tot de staat via PLM .

PLM nog steeds gericht op de keizerlijke lijn, begint in 1870 met de bouw van haar secundaire netwerk, met typische gebouwen.


In 1875 , kocht PLM een aantal kleinere bedrijven.

In 1876, neemt PLM de lijn Ales-Bessèges over en opende de Ardeche door de lijn Teil - Ales.

In 1896 , wordt het Gare de Lyon herbouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs.

1.3. De twintigste eeuw

Spoorweg Parijs-Lyon-Middellandse Zee. Rome, door de Mont Cenis (ca 1920) door Geo Dorival

De lijn Parijs-Lyon-Marseille is een zeer belangrijke voor de verkeersstroom, de as is de drukste in Frankrijk.

Een interne crisis doet de PLM in 1920 op haar grondvesten schudden : een meningsverschil tussen het management en het personeel leidt tot twee grote stakingen.

In de vroege jaren 1920 wordt nieuwe apparatuur aangeschaft, maar het was pas in 1928 dat de hoeveelheid verkeer weer het peil van voor de oorlog bereikte.

Uitgebreide moderniserings werkzaamheden in het begin van de jaren 1930 :

in 1929 , elektrificatie van de lijn Chambery - Saint-Jean-de-Maurienne - Modane , en de spoortunnel van de Mont Cenis ; ter versterking van de slagader van Parijs - Lyon ;

1935 overschakelen op het automatische blok systeem;

testen van de wagons , van stoomlocomotieven en krachtige gestroomlijnde diesellocomotieven .

1.4 Bedrijven samengevoegd met de PLM

Parijs naar Lyon

Avignon Lyon

De spoorwegmaatschappij van Avignon naar Marseille

De Middellandse Zee Lyon

Lyon Genève

Bedrijf Spoorwegen van de Dauphine

Belleville Beaujeu

Bedrijf Dombes en Zuid-Oost

Alais Middellandse Zee

Dijon Belfort

Activa die zich in Frankrijk van de spoorwegmaatschappij Victor Emmanuel

Bonson - Saint-Bonnet-le-Chateau

1.5 Spoorwegen in de oorlog

Hoofd artikel: Militaire Spoorwegen (Frankrijk) .

Om het vervoer en de bouw en het onderhoud van militaire lijnen te organiseren, bepaalde het Ministerie van Oorloggenoemd een richting: Richting van de Spoorwegen House (DCFC).Er werd een capagne gestart om het personeel van de technische delen van de Spoorwegen aan te werven tot netwerk personeel, waaronder ingenieurs en andere medewerkers van grote bedrijven en het netwerk van de Staat, hetzij vrijwillig of onder militaire dienst wet rekrutering verdeeld in tien delen.

2. Lijnen van PLM

Parijs - Lyon , slagader "keizerlijke" -netwerk, zeer winstgevend

Lyon - Marseille

Saint Etienne - Le Puy en Velay

Saint Etienne - Clermont-Ferrand in de Monts du Forez

Ales - La Grand-Combe aan de Cevennen Line , parallel aan de vorige, ontworpen door ingenieur Charles Dombre

Marseille - Ventimiglia

Dijon - Vallorbe

Paray-le-Monial - Lyon (lijn Azergues)

Vichy - Riom

Nice - Coni

Chambery - Saint-Jean-de-Maurienne - Modane ( Maurienne lijn )

Saint-Gervais - Chamonix - Vallorcine

Dijon - Besancon - Belfort

Collonges - Nyon (Liaison van de Ain grens met Zwitserland).

Forcalquier - Volx

3. Rollend materieel

PLM 020 T 7001 tot 7005

4. Mensen van PLM

Paulin Talabot(1799-1885), vanaf de oprichting van de onderneming, CEO van 1862 tot 1882 .

Paul Romain Riding Hood (1808-1879), pionier op het gebied van spoorwegen, ingenieur van de lijn van Straatsburg naar Basel . Directeur van PLM.

Eugene Verlant(1867-1958), Chief Operating Officer 1919 tot 1932

Louis-Jules Bouchot(1817-1907) de architect van het bedrijf bouwt mooie stations voor PLM, waaronder, Toulon en Avignon .

5. Memorabilia

Medailles uitgereikt door de bedrijven voorafgaand aan de vorming van PLM en de onderneming PLM zelf.

1826: legpenning van het bedrijf, St. Etienne naar Lyon [eerste model] ;

1826: legpenning van het bedrijf in Lyon St-Etienne [2nd model] ;

1836: Mine Grand'Combe en spoorwegen Gard ;

1841: token aanwezigheid in de raad van bestuur van de vennootschap Andrezieux naar Roanne ;

1842: Montpellier naar Nîmes (Nimes viaduct - aanleg van de 1e steen) ;

1843: lijn van Parijs naar Lyon (Dijon kruising - viaduct deur Ouche)

1843: lijn van Marseille naar Avignon [eerste model] ;

1843: Marseille Avignon lijn [2nd model] ;

1844: token aanwezigheid in het bestuur van het bedrijf van Marseille naar Avignon ;

1851: opening van de lijn van Parijs naar Dijon ;

1853: toetreding tot lijn van de Rhône en de Loire;

1854: inhuldiging van de lijn van Chalons naar Lyon;

1855: inhuldiging van de brug over de Rhône in Lyon;

1857: Railway Dole naar Salins;

1857: Railway van Macon naar Genève;

1858: opening van de lijn van Lyon naar Genève ;

1907: vijftigste verjaardag van de stichting van PLM;

nd (circa 1840): Mine Grand'Combe en spoorwegen du Gard (Hulde aan de oprichters) ;

nd (circa 1900): token aanwezigheid in de raad van PLM .

6. Nota's en verwijzingen

1. ↑ Georges Dupuy, "Once upon a time de PLM", L'Express , 31 mei 2001 online gelezen [archive] (accessed December 11, 2010).

2. ↑ Frankrijk, Staatsblad van het Franse Keizerrijk, Deel 30, Nationaal Printing Office, 1868. pp. 565-570 te lezen [archive] (geraadpleegd 20/12/2009).

3. ↑ Annalen, François Paulin Talabot (1799-1885) online lezen [archive] (accessed December 11, 2010).

4. ↑ Perdonnet Augustus , Algemene begrippen op het spoor: Biografieën van Cugnot gevolgd, Seguin en George Stephenson, een proefschrift over de voordelen ... en een met redenen omkleed bibliografie, E. Lacroix, 186?, P. 56 volledige [archive] (toegang 22 mei 2011).

5. ↑ Annalen, Eugene Antoine Alexandre Verlant online lezen [archive] (accessed December 11, 2010)

6. ↑ Pourpardin Francois: "De passagier gebouwen langs de keizerlijke lijn (PLM Bedrijf: het begeleiden van de architect Jules Bouchot)", in History Review van spoorwegen , 38, 2008, p. 59-71 lezen [archive] (geraadpleegd 13 juli 2011).

7. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

8. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

9. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

10. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

11. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

12. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

13. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

14. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

15. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

16. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

17. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

18. ↑ Beschrijving van de medaille op Numisrail [archive]

7. Bibliografie

Charles Goschler, Praktische Verhandeling voor het onderhoud en de exploitatie van spoorwegen, Noblet en Baudry, Parijs, p. 17-19

Ministerie van werken, wetten en verdragen inzake spoorwegen in Noord, Oost, Orleans, Parijs-Lyon-Middellandse Zee en het zuiden: 1883/10, Paris, Imprimerie Nationale , 1911, blz. 821 . [ lees online (geraadpleegd 17 juni 2012)]

Krijg Francois en Dominique Lajeunesse, Encyclopedie van de Spoorwegen , De Courtille Publishing, 1980 ( ISBN 2-7207-0066-X )

Yves Broncard, de beste jaren van de Franse Treinen, Reader's Digest, 1997 ( ISBN 2-7098-0889-7 )

The Heritage van de SNCF Franse Spoorwegen, Flohic edities, 1999 ( ISBN 2-84234-069-8 )

Thierry Favre, de trein wordt weergegeven, La Vie du Rail, 2005 ( ISBN 2-915034-46-X ). Posters PLM.

Robert en Jean Mencherini Domenichino, spoorwegarbeiders in de Provence: de stem van het geheugen wegen naar de toekomst (1830-2001), Ed. Het leven van de rail, Parijs, 2001, p. 37 ev. ( ISBN 2-902808-95-X )

Frederic Toublanc , Roanne en de eigen regio op het moment van de treinen van de PLM in 1991, persen en Publishing Railway.

Bedrijf Parijs Lyon Middellandse mensen en dingen van PLM, Parijs, Devambez, (1911), pagina's 75 (het sluiten van dit boek is gesigneerd G. Goy, die het hoofd van het secretariaat afdeling van het bedrijf PLM).

Augustus Moyaux, Spoorwegen heden en verleden en gedenkpenningen. Historische noot gevolgd door een beschrijvend atlas van medailles van alle landen, Brussel, Charles Dupriez (1905 [2] , 1910 en 1925).

8. Zie ook

8.1 Gerelateerde artikelen

Militaire Railway (Frankrijk) : Directie Spoorwegen House (DCFC)

Draadloze SNCF trein

PLM-netwerk in Algerije