Lok NS 1154 BOTSNEUS

Uit Condor Spoorwegen Lansingerland
Versie door Admin (overleg | bijdragen) op 12 mrt 2011 om 08:41
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

LocNS1122.jpg


de 1122 i.p.v. de 1154 waarvan geen foto beschikbaar was.

Model:

           Catalogusnummer: 62581
           Fabrikant: ROCO
           In dienst : 3 juli 2010
           Herkomst: MTE 
           Bijzonderheden: analoog

Grootbedrijf:

           Bouwserie: 1100
           Bouwjaar: 1956 
           Nummer: 1154
           Fabrikant: Alsthom
           Asindeling: BoBo
           Functie: reizigers- en goederenvervoer 
           Maximum snelheid : 130 km/h
           In dienst: 1950 - 1956
           Maatschappij: NS
           Terzijdestelling: 1970

Bijzonderheden:

          De NS-locserie 1100 is een elektrische locomotief die tussen 1950 en 1999 werd
          ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.
          In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werd het zwaar beschadigde spoorwegbedrijf
          opnieuw opgebouwd en aansluitend voor een groot deel geëlektrificeerd. Na de lijnen
          in het westen en midden van het land die al in de jaren dertig onder de draad waren
          gebracht, kwamen vanaf 1948 ook andere lijnen aan de beurt. Naast de aanschaf van
          stroomlijnmaterieel voor de reizigersdienst werden nu ook op grotere schaal
          elektrische locomotieven aangeschaft.
          Na de beginperiode met gehuurde locomotieven uit Engeland en Frankrijk en de tien
          Zwitserse NS-locomotieven van de serie 1000, werden tussen 1950 en 1956 nog eens
          honderd elektrische locomotieven aangeschaft. Hiervan waren er 75 van Frans fabrikaat
          en afgeleid van bestaande Franse locomotieven.
          De NS-serie 1100 was gebaseerd op de vierassige SNCF-loc BB 8001 en de serie BB 8100.
          De eerste vijftig NS-locs en de eerste 136 Franse locs werden tussen 1948 en 1952
          tegelijkertijd gebouwd door onder andere Alsthom te Belfort. Na nog een serie van 34
          stuks voor de SNCF werden in 1956 nog tien locomotieven aan de NS nageleverd met de
          nummers 1151-1160. Locomotieven van dit type werden toen ook geleverd aan de
          spoorwegen in Marokko.
          De 1100-en werden afgeleverd in de nieuwe turkooise kleur die de NS in 1950 invoerde.
                                                         180px-NS loc 1125.jpg Afbeelding:
          Ook de tegelijkertijd afgeleverde rijtuigen Plan D kregen deze kleurstelling. Omdat
          het turquoise erg besmettelijk was (er reden nog stoomlocomotieven) werden de
          elektrische locs en de rijtuigen in de jaren vijftig Berlijns blauw geschilderd. In
          de jaren zeventig werd ook een groot aantal locs in de NS-huisstijlkleuren geel-grijs
          geschilderd.
          De 1100-en waren ruim dertig jaar lang voor allerlei soorten treinen in het hele land
          aan te treffen. Vanaf de komst van de 1600-en in de jaren tachtig kwamen de 1100-en
          op het tweede plan.
          De 1156 sneuvelde bij een spoorwegongeval te Tilburg in 1961, waarbij ook loc 1006
          aan zijn einde kwam. De 1131 verongelukte in het grootste spoorwegongeval in
          Nederland, bij Harmelen in 1962.
          De 1129 kwam in 1978 bij Westervoort in botsing met een dieseltreinstel. Deze werd
          wel hersteld. Bij het herstel van de loc werd een langgekoesterde wens van de
          machinisten vervuld. Die voelden zich niet erg veilig achter die rechte voorkant. De
          platte neus werd uitgebreid met een kreukelzone in de vorm van een voorzetneus, de
         'botsneus' (er werd geen beplating weggehaald), om zo bij botsingen meer bescherming
          aan de machinist te geven. Tot 1981 werden alle 58 locs zo aangepast.
          Ook de 1141 ging verloren bij een spoorwegongeval, toen deze in 1986 bij Heeze
          ontspoorde.
          De komst van de dubbeldeksmotorwagens type mDDM in de jaren negentig maakte een deel
          van de vanaf 1991 geleverde locs van de serie 1700 vrij die op hun beurt de
          elektrische locomotieven uit de jaren vijftig vervingen. Zo gingen de laatste 1100-en
          buiten dienst in 1999, na bijna 50 jaar dienstgedaan te hebben.
          De 1125 werd bij het spoorwegjubileum in 1989 grotendeels in de oorspronkelijke staat
          gebracht (zonder botsneus en turquoise geschilderd) en voorzien van locplaten met het
          nummer 1122 (omdat de echte 1122 de laatste was die ze kwijtraakte werden die
          bewaard). Deze loc is nu opgenomen in de collectie van het Nederlands Spoorwegmuseum
          in Utrecht. Deze wordt momenteel weer gereviseerd.
          Voorts zijn bewaard gebleven:
          * 1111 Nederlands Spoorwegmuseum (eind oktober 2009 gesloopt m.u.v. de draaistellen
                 en de cabines)
          * 1107 Nederlands Spoorwegmuseum
          * 1122 (de echte met dit nummer)
          * 1136 Stoomtrein Goes - Borsele